TEXTY Z TRADICE
V této rubrice najdete texty především z karmelitánské tradice – minulé i současné. Mají Vám posloužit jako inspirace pro život modlitby, příp. k orientaci v těžkostech, na které každý z nás při úsilí o hlubší křesťanský duchovní život naráží. Seskupené texty významnějších autorů, příp. tematických celků si můžete otevřít v podkategoriích nazvaných jejich jmény v dolní části stránky.
Začal rok 1943 a týdny chvátaly směrem k postu. Půst mimo jiné znamená konec s dopisy – mniši ani nedostávají poštu ani nepíší. Poslední zpráva, kterou jsem dostal před Popeleční středou, byla o tom, že bratr plánuje svatbu na konec února. Musel jsem si počkat do Velikonoc, jestli to skutečně udělal.
Existuje jeden případ, kdy je třeba čelit zlu silou, a to, když nebráníme sebe, ale druhé… K ochraně slabých, utiskovaných a nevinných proti jejich utlačovatelům je zapotřebí síly… Duch pokoje není duchem slabosti, ale duchem síly…
(Charles de Foucauld /1858–1916/, Aux plus petits des mes frères)
Když se v tomto postním čase, čase větší lásky, podíváme na všechno, co se Ježíš rozhodl z lásky k nám vytrpět, aby nás spasil, modleme se za všechnu milost, kterou potřebujeme k tomu, abychom mohli sjednotit svá utrpení s Jeho utrpením, aby tak mnoho duší, které žijí v temnotě a bídě, mohlo poznat Jeho lásku a život.
(Matka Tereza, korespondence, 25. února 1994)
Nyní máme posvátnou postní dobu, dobu duchovních cvičení, jaká jsme kdysi pořádali s různými kongregacemi. … I my zde máme postní promluvy a postní pobožnosti. Nejlepší pobožností je ovšem vždycky život sám, život přijímaný radostně a pokojně se vším, co přináší, tím stvrzujeme svoje „Buď vůle tvá!“ A určitě to není věc pro slabé, protože se musí vynaložit veliká síla, aby člověk skrze zamlžený únorový den spatřil paprsky věčných Velikonoc, ale je to opojně krásné…
(Adolf Kajpr SJ /1902–1959/, dopis spolubratru; Dachau, 25. února 1945)
Jak jsi dobrý, Bože, jenž jsi stále týž… Jsi stále tím, jenž nedolomí nalomenou třtinu a neuhasí doutnající knot. Nečiníš dál denně totéž? Nevoláš hlasem své církve, že se k tobě máme vrátit, konat pokání a být spaseni? Být nejen zbaveni od zlého, ale také se stát dědici veškeré slávy a štěstí, ať jsou naše nepravosti jakékoli a naše nevěra jakkoli dlouhá? Není tak velikého hříšníka, tak zarytého zločince, abys mu hlasitě nenabídl ráj, jako jsi jej daroval dobrému lotrovi za cenu jednoho okamžiku dobré vůle.
(Charles de Foucauld /1858–1916/, Qui peut résister à Dieu)
Prožíváme chvíle, kdy bychom my, děti církve, měli žít jako velcí světci: vždyť na nás leží odpovědnost za spásu současného světa.
(kard. Charles Journet /1891–1975/, korespondence)
Mé obavy toho rána byly jen neurčité, i když pocit vnitřní nepřipravenosti byl velmi reálný. Brzy však nabyly zcela konkrétní podoby. Krátce po příchodu Rudé armády začalo zatýkání, konfiskace majetku, nekonečné výslechy, hrozby a výhružky. Komunisté se snažili zmocnit každého, kdo podle nich mohl ohrozit je samotné nebo nový režim.
„Rudá armáda je tu. Město je obsazené. Sověti jsou zde.“ To byla zpráva, která se 17. října 1939 v panice šířila po celé polské vesničce Albertin. Právě jsem dosloužil mši svatou a snídal, když onoho památného rána přispěchali vyděšení farníci, aby mi to řekli.
Milý bratře!
Na prahu posvátné předvelikonoční doby vám zase jednou posílám srdečné bratrské pozdravení. Válka stahuje svůj osudný kruh kolem nás stále úžeji, proto se stále úžeji musíme sklánět pod ochranné všemohoucí ruce Otcovy a očekávat veškeré dobro pouze od něho. … Nikdy jsem tolik nevnímal krásu tohoto života, drsnou krásu spočívající v tom, že skrze vnější temnotu zahlíží člověk do pravého světa Ducha plného světla, do skutečného světa Božího, a může proto klidně kráčet dál až k Pánově hoře… Modleme se za sebe navzájem, aby nás všechny tyto zkoušky obohatily o pravá duchovní dobra.
(Adolf Kajpr SJ /1902–1959/, dopis spolubratru; Dachau, 28. ledna 1945)
Je možné, aby člověk začal milovat své nepřátele (Lk 6,27)? Kdyby to záviselo jen na nás, bylo by to nemožné. Pamatujme však, že když Pán o něco žádá, chce to dát. Nikdy nás Pán nežádá o něco, co by vám nedal už dříve. Když mi říká, abych miloval své nepřátele, chce mi k tomu dát schopnost. Bez této schopnosti bychom toho nebyli schopni, ale on vám říká: „Milujte svého nepřítele“ a dává vám schopnost milovat. Svatý Augustin se modlil takto, poslechněte si, jaká je to krásná modlitba: Pane, „dej mi, co žádáš, a žádej, co chceš“ (Vyznání, X, 29.40), „dej mi, co žádáš, a žádej, co chceš“, ale to proto, že jsi mi to dal jako první. Co bychom měli žádat? Co nám Bůh rád dává? Sílu milovat, která není věcí, ale je to Duch svatý. Moc milovat je Duch svatý a s Ježíšovým Duchem můžeme na zlo odpovídat dobrem, můžeme milovat ty, kdo nám ubližují. To křesťané dělají. Jak smutné je, když lidé a národy, kteří se hrdě hlásí ke křesťanství, považují druhé za nepřátele a pomýšlejí na vzájemnou válku! Je to velmi smutné!
(z rozjímání papeže Františka při modlitbě Anděl Páně o sedmé neděli v mezidobí)
Když pochopíme, kolika věcí se nám nedostává, a když se místo toho, aby nás to odradilo, staneme žebráky, kteří mají stále větší důvěru v lásku Boží, když úpěnlivě prosíme, aby jeho království přišlo tak, jak chce on, pak je to znamením, že v sobě máme pravdu života a že ta pravda v nás roste.
(kard. Charles Journet /1891–1975/, korespondence)